منوی اصلی
Skip Navigation Links

تازه ترین ارسال ها
* معجزاتی از امام جعفر صادق علیه السلام

* توحید امام صادق علیه السلام

* شهادت امام جعفـر صادق علیه السّلام

* نخستین توقیع مبارک حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه به شیخ مفید

مصادیق احیای امرامام زمان علیه السلام

 

احیای امر امام عصر عجّل الله تعالی فرجه الشّریف

یکی از وظایف مهم شیعیان و از مهم ترین راه های یاری امام عصر عجّل الله تعالی فرجه الشّریف احیای امر ایشان است. احیای امر اهل بیت علیهم السلام به معنی زنده نگاه داشتن مکتب ایشان (تشیع) میباشد، مکتبی که ثمره ی نگاهی خاص و خالص از انحرافات به آموزه های پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله می باشد.

بار حفظ و حراست از اسلام شیعی و اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله را در هر زمان در درجه ی اول امام زنده ی آن زمان به دوش می کشد. هم اوست که حقیقت اسلام را برای پیروان خویش به طور مستقیم یا غیر مستقیم آشکار می سازد و باطل بودن بدعت ها را برای کسانی که با او پیوند دارند برملا می کند (کسانی که با حضرت پیوند حقیقی دارند و به ایشان متوسل اند و نه کسانی که تنها نام شیعه دارند).

در رتبه ی بعد از امام حَیّ زمان، این راویان احادیث اهل بیت علیهم السلام و عالمان دین هستند که به پشتیبانی امام خویش بار حراست و حفاظت از مکتب را به دوش دارند. عالمان پرهیزکاری که با روایات اهل بیت علیهم السلام و مکتب ایشان آشنایند و یاوران امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشّریف در زنده نگه داشتن و برپایی دین حقّ خدای عزّوجل میباشند.

در رتبه ی بعد از راویان احادیث، شیعیان هستند که با علما در ارتباط هستند و مکتب اهل بیت علیهم السلام را می آموزند و یکدیگر را به آن سفارش می کنند، کسانی هستند که مکتب اهل بیت علیهم السلام زنده نگه می دارند. این ها از یاوران امام عصر عجّل الله تعالی فرجه الشّریف هستند که در احیای امر اهل بیت علیهم السلام نقش مؤثّری دارند. اینان با تشکیل جلسه و دعوت از عالمان و درخواست از آنان برای نقل روایات اهل بیت علیهم السلام و نتیجه گیری های درست در آن روایات در احیای امر اهل بیت علیهم السلام نقش دارند و به نوبه ی خود از یاوران دین و منتظران حقیقی حضرت محسوب می شوند.

حال برای طالبان حقیقت این سؤال مطرح می شود که احیای امر یعنی چه و شامل چه مواردی می شود؟ احیای امر یعنی برپا داشتن و زنده کردن و جاری کردن امر خداوند که همان دین حقیقی است. و تمامی اعمال که موجب جاری شدن این امر و برپایی آن و انتقال آن به دیگران می شود از مصادیق احیای امر الهی است.

امام صادق علیه السلام فرمودند: خداوند عبادت نشده به چیزی که برتر از ادا کردن حق مؤمن باشد.(اصول کافی ج2 ص170 ح4)

این حدیث دلالت دارد بر ضرورت احیای امر، چرا که عبادت خداوند بر بندگانش واجب است و برترین عبادت در این حدیث، ادا کردن حق مؤمن میباشد و کدام مؤمن بالاتر از امام عصر حضرت بقیّةالله الأعظم عجّل الله تعالی فرجه الشّریف است؟

مصادیق احیای امر در کلام معصومین علیهم السلام:

1-      برگزاری مجالس اهل بیت علیهم السلام و شرکت کردن در آن ها و ذکر فضایل و مناقب امام عصر عجّل الله تعالی فرجه الشّریف.

2-      تبلیغ مقام ولایت اهل بیت علیهم السلام به خصوص مقام امام عصر عجّل الله تعالی فرجه الشّریف.

3-     نصرت و  یاری حضرت حجّة عجّل الله تعالی فرجه الشّریف و یاری شیعیان حضرتو یادگیری علوم ولایی و شناساندن امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشّریف و مسائل مربوط به ایشان اعم از غیبت، ظهور و اهداف آن حضرت.

4-    گریستن و گریاندن دیگران در فراق حضرت و ایجاد شوق در آنان نسبت به صاحب الأمر عجّل الله تعالی فرجه الشّریف.

5-    محبوب نمودن امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشّریف در نزد دیگران.

6-      سرودن و خواندن شعر در فضائل و مناقب حضرت.

7-   بزرگداشت نام و یاد و اماکن متبرکه و اوقات مربوط به امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشّریف.

8-   احیای امر حضرت بقیّةالله الأعظم عجّل الله تعالی فرجه الشّریف به وسیله ی مال(صله دادن).

9-   مداومت بر دعا کردن برای فرج امام عصر عجّل الله تعالی فرجه الشّریف در ساعات و روز های خاص.

10-   برخاستن و ادای احترام هنگام ذکر و یاد نام حضرت حجّة بن الحسن عجّل الله تعالی فرجه الشّریف.


آرشیو مطالب
Skip Navigation Links

دلنوشته ها
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد

تصاویر سایت
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد