منوی اصلی
Skip Navigation Links

تازه ترین ارسال ها
* ولادت نورانی کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام

* حجت زمان عجل الله تعالی فرجه الشّریف و ماه رمضان

* ولادت باسعادت منجی عالم بشریت مهدی فاطمه علیها سلام

اصحاب امام علیه السلام

اصحاب و یاران امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف در زمان فرج

پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله  فرمودند: وزیران مهدی همه عجم(غیر عرب) هستند در میان آنها حتی یک عرب هم نیست ولی با زبان عربی صحبت می کنند و آنها خالص ترین و برترین وزیران اویند.(روزگار رهایی ج2 ص 599، ینابیع المودة ج3ص133)

امام سجاد علیه السلام فرمودند: هنگامی که مهدی علیه السلام به پا خیزد خداوند عزوجل از شیعیان ما آفات را دور می سازد و دلهایشان را مانند قطعه ای از آهن قرار می دهد و نیروی هر یک از مردان آنها را به مقدار چهل مرد می گرداند و آنها حکام و سران زمین می شوند.(تفسیر سوره تحریم آیه 6- مکیال المکارم ج 1 ص 175).

" أینَ ما تکونوُا یَاتِ بِکُم اللهُ جَمیعاً اِنَّ اللهَ عَلی کُلِّ شیءٍ قدیرٌ "

در هر جا که بوده باشید خدا شما را جمع کند زیرا خداوند بر همه چیز قادر است.بقره آیه 148

امام باقر علیه السلام فرمودند: به خدا سوگند یاد می کنم که هر آینه در آن حال سیصد و سیزده مرد و پنجاه نفر زن مانند پاره ای ابر در وقت پاییز از عقب یکدیگر در غیر موسم حج به مکه آیند و جمع شوند، چنانکه خدا فرمود.

چون آن سیصد و سیزده نفر جمع شوند مردی از آل محمد صل الله علیه و آله گوید: این مکه معظمه قریه ای است که اهل آن بدکارند. پس آن سیصد و سیزده نفر بعد از آن که عهد نامه و اسلحه و بیرق رسول الله صل الله علیه و آله را در نزد آن حضرت ببینند، در میان رکن و مقام با او بیعت کنند. پس همگی با آن حضرت از مکه بیرون روند، وزیرش هم در خدمتش باشد. پس منادی از آسمان به نام آن حضرت و ظهور آن حضرت ندا کند به طوری که هر کس از اهل زمین بشنوند. نام او، نام پیغمبر شماست، اگر این بر شما مشتبه شود - یعنی نام او را ندانید که او قیام کننده است -  هر آینه عهد نامه رسول خدا صل الله علیه و آله و اسلحه و لوای او و نفس زکیه ای که از اولاد حسین علیه السلام است، بر شما مشتبه نشود. اگر این ها هم مشتبه شود پس مشتبه نشود صدایی که از آسمان به نام و ظهور او می رسد. و بپرهیز از تابع شدن به پاره ای سادات آل محمد صل الله علیه و آله که ادعای سلطنت می کنند، زیرا که سلطنت آل محمد صل الله علیه و آله یک بار خواهد شد و برای دیگران بارهاست. پس به هر کس از آل محمد صل الله علیه و آله که مدّعی سلطنت است متابعت نکن تا آن که ببینی از اولاد حسین علیه السلام مردی را که عهد نامه رسول خدا صل الله علیه و آله و بیرق و اسلحه آن حضرت در دست اوست. زیرا که آن عهد نامه از حسین علیه السلام به علی بن الحسین علیه السلام و از او به امام باقر علیه السلام و... بعد از آن خداوند هر چه می خواهد می کند. پس همیشه با آن جماعتی که عهدنامه و بیرق و اسلحه رسول خدا صل الله علیه و آله در نزد ایشان است متابعت کن و بپرهیز از کسانی که ذکر شد. پس از آل محمد صل الله علیه و آله به مردی متابعت کن که با سیصد و سیزده نفر مرد و بیرق رسول خدا صل الله علیه و آله به عزم مدینه از مکه بیرون می آید تا آن که به "بیدا" می رسند (و آن بیابانی است در بین الحرمین) در  آن جا گوید: این بیابان مکان قومی است که ایشان را فرد خواهد کشید و این است معنی آیه شریفه:

"اَفَاَمِنَ الَّذینَ مَکَرُوا السَّیِّاتِ اَن یَخسِفَ اللهُ بِهِمُ الاَرضَ اَو یَاتیَهُمُ العَذابُ مِن حَیثُ لا یَشعُرُونَ. اَو یَاخُذَهُم فی تَقَلّبِهِم فَما هُم بِمُعجِزینَ" 

آنانکه برکردار زشت خود مکرها می اندیشند آیا از این بلا ایمنند که خدا همه را به زمین فروبرد یا از جایی که پی نبرند عذابی فرستد. یا آنکه در سفر که سرگرم رفت و آمدند ناگاه به مؤاخذه ی سخت بگیرد و آنان بر قدرت حق غالب نتوانند شد.نحل آیات 45و46

پس نباشند ایشان چون به مدینه برسد "محمد بن شجری" را مانند یوسف از زندان بیرون آورد . پس از آن که  به کوفه آید و در آن جا مکث کند آن قدر که خدا خواهد تا آن که مسلط گردد. بعد از آن با اصحاب خود به "عذرا" آید در حالی که جمعی کثیر به او ملحق شوند و سفیانی در آن روز در وادی "رمله" باشد. پس دو لشکر با یکدیگر ملاقات کند و آن روز، روز تغییر و تبدیل است. زیرا که جمعی از شیعیان آل محمد صل الله علیه و آله که در لشکر سفیانی باشند در آن روز به آن حضرت ( ملحق شوند) ، و جمعی از دوستان آل سفیان که در لشکر آن حضرت باشند به سفیانی ملحق شوند.(دارالسلام شیخ محمود عراقی میثمی ص530- 532)

امام باقر علیه السلام فرمودند: هنگامی که مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف قیام کند برای هر کشوری از کشورهای جهان فرمانروایی بر می گزیند و به او می فرماید: دستور العمل تو در کف دستت می باشد، هر گاه حادثه ای بر تو روی دهد که حکم آن را بلد نباشی و طرز داوری در آن را ندانی، به کف دستت نگاه کن هر چه در آن منعکس باشد به آن عمل کن.(روز گار رهایی ج 2 حدیث 860).

امام باقر علیه السلام فرمودند: گویا من یاران قیام کننده را می بینم که بر شرق و غرب جهان احاطه پیدا کرده اند و همه چیز تحت فرمان آنهاست. حتی پرندگان زمین و پرندگان شکاری آسمان در پی رضایت آنها خواهند بود و همه چیز حتی این نقطه زمین بر نقطه دیگر آن اظهار فخر و غرور می کند و می گوید: امروز مردی از یاران قیام کننده عجل الله تعالی فرجه الشریف بر من قدم نهاد و عبور کرد.(بحارالانوار ج 52 ص327، عصر ظهور علی کورانی ص367)

امام باقر علیه السلام فرمودند: به خدا قسم سیصد و چند ده نفر که پنجاه نفر زن در میان آنها هستند، بدون قرار قبلی مثل تکه های ابر پاییزی که به سرعت باد در حرکتند یکی پس از دیگری وارد مکه می شوند و گرد هم می آیند و آن مصداق همین آیه شریفه است که فرمود: أینما تکونوا یات بکم الله جمیعا  ان الله علی کل شی قدیر. هر کجا باشید خداوند شما را گرد هم آورد که او بر هر کاری تواناست.بقره 148( تفسیر البرهان ج 2 ص 164 روایت 10).

امام صادق علیه السلام فرمودند: هنگامی که به امام اجازه ظهور داده می شود خدا را به نام عبرانیش می خواند سیصد و سیزده نفر یاران آن پرچم دارانند، بعضی از ایشان شبانه از بستر ناپدید می گردد و بامداد در مکه است، و پاره ای از ایشان در روز دیده می شود که در میان ابر می رود که به نام خودش و نام پدرش و مشخصاتش و نسبش شناخته شده است، عرض کردم: فدایت گردم کدامیک از ایشان از نظر ایمان برتر است؟ فرمود: همانکه در روز میان ابر می رود و ایشانند آن ناپدید شوندگان و این آیه در مورد آنان نازل شده است: أینما تکونوا یات بکم الله جمیعا  ان الله علی کل شی قدیر. هر کجا باشید خداوند شما را گرد هم آورد که او بر هر کاری تواناست.بقره 148 (غیبت نعمانی ص 434)

امام صادق علیه السلام فرمود: هنگامی که قیام کننده قیام کند در کشورهای روی زمین کسانی را بر می  انگیزد ، در هر سرزمین یک نفر را و به او می گوید: فرمان تو در کف دست توست، هر گاه کاری برای تو پیش آمد که آنرا نفهمیدی و ندانستی که چگونه در آن حکم کنی به کف دست خود بنگر و به آنچه در آن مکتوب است عمل کن، فرمود: و سپاهی به قسطنطنیه گسیل می دارد و چون آنان به کنار خلیج برسند بر قدمهای خویش چیزی نویسند و بر روی آب روان شوند و چون رومیان ایشان را بنگرند که بر آب راه می روند گویند: اینان که اصحاب اویند این چنین بر آب گام بر می دارند پس او خود چگونه خواهد بود؟ در این هنگام دروازه های شهر را برای آنان می گشایند و آنان داخل آن شهر  می شوند و در آنجا آنچه بخواهند دستور می دهند.(تجلی موعود ، محمد علی رشتچیان چاپ اول 1389، انتشارات ایران قلم).  

امام صادق علیه السلام فرمودند: امروز ترس و رعب دشمنان ما دل دوستان ما افکنده شده و چون امر ما واقع شود حضرت مهدی علیه السلام ما خروج کند، هر کدام از دوستان ما از شیر دلیرتر و از نیزه بران تر شوند و دشمنان را پامال کنند و با دست و چنگ بکشند.( اثبات الهداه ج 7  ص 113 ، مهدی فرغ تابان تالیف محمدی اشتهاردی انتشارات جمکران 84)

 امام صادق علیه السلام فرمودند: سیزده هزار و سیصد و سیزده نفر از فرشتگان بر او نازل می شوند. من عرض کردم : این همه فرشته بر او نازل می شود؟ امام صادق علیه السلام فرمود: آری! آنها عبارتند از: همه فرشتگانی که با حضرت نوح در کشتی بودند. همه فرشتگانی که به هنگام افتادن حضرت ابراهیم در میان آتش با او بودند. همه فرشتگانی که به هنگام شکافتن رود نیل برای بنی اسرئیل با حضرت موسی بودند. همه فرشتگانی که به هنگام عروج حضرت عیسی با او بودند. چهار هزار فرشته نشان دار که در خدمت رسول اکرم صلی الله علیه و آله بودند. هزار فرشته که پشت سر هم برای یاری پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرود آمدند. 313 فرشته که در جنگ بدر حضور داشتند . چهار هزار فرشته که در روز عاشورا برای یاری امام حسین علیه السلام فرود آمدند و به آنها اجازه ی جنگ و پیکار داده نشد. همه ی این فرشته ها هم اکنون در روی زمین هستند و انتظار قیام قیام کننده را می کشند. (کامل الزیارات ص130 باب 41 ح 5)

امام صادق علیه السلام فرمودند: خداوند در آینده سیصد و سیزده نفر مرد را در مسجدی از مکه بر می انگیزد و اهل مکه می دانند که آنان از پدرانشان و اجدادشان زاده نشدند (یعنی اهل مکه نیستند)، برای ایشان شمشیرهایی است که هزار کلمه بر آن نوشته شده ، هر کلمه خود کلید هزار کلمه است خداوند  از هر سرزمینی باد را برانگیزد تا بگوید: این همان مهدی است که طبق حکم داود حکم می کند و به گواه نیاز ندارد. (غیبت نعمانی ص 437)

امام صادق علیه السلام فرمودند: 360 مرد کامل الهی در بین حجرالاسود و مقام ابراهیم با امام حجت بیعت می کنند. آنها وزیران اویند که بار سنگین مسؤولیت های کشورهای جهانی را اداره می نمایند.(المجالس السنیه ج5ص711)

امام صادق علیه السلام فرمودند: صلیب ها شکسته می شوند و خوک ها نابود می گردند، عصر او (حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف) عصر پرهیزکاران است. یارانش پاک و خالص هستند و از آلودگی ها به دورند و در خط حق که خط آن حضرت و یارانش می باشند، گام بر می دارند و به عنوان رجال الهی و وزیران آن حضرت، یاد شده اند.( المجالس السنیه ج 5 ص723).

امام صادق علیه السلام فرمودند: هرگاه مهدی علیه السلام به پا خیزد به میدان کوفه می آید و با پای خود بر زمین می کوبد و به دست اشاره می کند سپس می گوید آنجا را حفر کنند و دوازده هزار زره و دوازده هزار شمشیر و دوازده هزار کلاه خود بیرون می آورد، آنگاه دوازده هزار نفر از موالی (پیروان یا غلامان) و عجم را فرا می خواند و آنها را بر آنان می پوشانند سپس می فرماید هر کس آنچه بر شماست بر او نبود او را بکشید.(بحار الانوار ج 94 ص 22 ح 17).

امام صادق علیه السلام فرمودند: همراه مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف از کوفه 27 مرد حرکت کنند که 15 نفر از آنان از افراد مؤمنی هستند که معاصران خود را به حق دعوت می کردند و 7 نفر از اصحاب کهف هستند و مابقی یوشع بن نون و سلمان و ابودجانه انصاری و مقداد و مالک اشتر هستند که حضرت را یاری می کنند و فرامین او را اجرا می کنند.(الارشاد شیخ مفید انتشارات تهذیب چاپ سوم پاییز 1390 ص 775).

امام صادق علیه السلام فرمودند: وقتی که مهدی علیه السلام ظهور می کند به کوفه می رود و آنگاه سیصد نفر را به اطراف و همه جا می فرستد، بین شانه و سینه هایشان دست می کشد. پس در هیچ قضاوتی در نمی ماند و هیچ سرزمینی نماند مگر اینکه در آن بانگ شهادت لا اله الا الله وحده لا شریک له و ان محمدا رسول الله بلند شود.(بحار الانوار ج 52 ص 131 حدیث 49).

امام صادق علیه السلام فرمودند:  چون قیام کننده آل محمد صلی الله علیه و آله وسلم قیام کند، از پشت کعبه سی و هفت مرد بیرون می آورد. بیست و پنج نفر ایشان آنانند از قوم موسی علیه السلام که با حق حکم می کردند، هفت نفر اصحاب کهف و ما بقی یوشع بن نون و حیّ موسی و مؤمن آل فرعون و سلمان فارسی و ابودجانه انصاری و مالک اشتر می باشند.(تفسیر عیاشی ج 2 ص 32 ح 90).

امام صادق علیه السلام فرمودند: همرا مهدی سیزده زن هست. عرض کردم: این بانوان برای چه در کنار مهدی علیه السلام هستند؟ فرمود: اینها مجروحان را مداوا می کنن و از بیماران جنگی پرستاری می کنند چنان که زنان در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله در جنگ ها این کارها را به عهده می گرفتند.(اثبات الهداة ج7ص150 الی 171)

امام رضا علیه السلام در تفسیر همین آیه فرمودند: به خدا قسم، وقتی قیام کننده ما قیام کند، خداوند همه شیعیان ما را از تمام نقاط به دور او جمع خواهد کرد.(اثبات الهداة ج 3 ص 524 روایت 415).

حضرت عبدالعظیم حسنی در حدیث مفصلی از امام جواد علیه السلام درباره حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف می فرماید: زمین برای او پیچیده می شود و هر مشکلی برای او آسان می گردد و یاران او را که به عدد اصحاب بدر 313 هستند خداوند از دورترین نقاط زمین نزد او جمع می سازد و این است مصداق آیه شریفه: أینما تکونوا یات بکم الله جمیعا  ان الله علی کل شی قدیر. هر کجا باشید خداوند شما را گرد هم آورد که او بر هر کاری تواناست.بقره 148 (تجلی موعود، ص 485).

 




آرشیو مطالب
Skip Navigation Links

دلنوشته ها
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد

تصاویر سایت
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد