منوی اصلی
Skip Navigation Links

تازه ترین ارسال ها
* برنامه های مهدی فاطمه عجل الله تعالی فرجه الشّریف در دوران ظهور

* نخستین توقیع مبارک حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه به شیخ مفید

* امیرالمؤمنین علی علیه السّلام از زبان علمای اهل سنت

روش حکومتی امام عصر علیه السلام
 

روش حکومتی امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:همواره از خدا فرمان می برد و هرگز گول خویشاوندی را نمی خورد. سنگ روی سنگ نمی گذارد. در تمام دوران حکومتش جز به هنگام اجرای حدود الهی کسی را مورد ضرب قرار نمی دهد. خداوند همه ی بدعتها را به وسیله ی او نابود می سازد و همه ی فتنه ها را به دست او از میان بر می دارد.(روزگا رهایی ج2 ص604 ح797، الملاحم و الفتن ص 108)

امام صادق علیه السلامفرمودند:چون قیام کننده عجل الله تعالی فرجه شریف قیام می کند امر تازه و احکام تازه می آورد چنانچه رسول خداصل الله علیه و آله در اول اسلام خلایق را به امر جدید دعوت نمود.(ارشاد شیخ مفید ص364)

عبدالله بن عطامکی از امام صادق علیه السلام روایت کرده است: از او درباره روش حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف سوال کردم که رفتارش چگونه است؟

امام صادق علیه السلام فرمود: چنان می کند که رسول خدا صلی الله علیه و آله رفتار می کرد، آنچه قبل از او بود همه را ویران می کند همانگونه که رسول خدا صلی الله علیه و آله شالوده دوران جاهلیت را ویران ساخت و اسلام را از نو آغاز می کند. (تجلی موعود، محمد علی رشتچیان، چاپ اول 1389، انتشارات ایران قلم).

زراره از امام باقر علیه السلام روایت کرده می گوید: به آن حضرت عرض کردم: صالحی از صالحان را برایم نام ببر و منظورم حضرت قیام کننده  عجل الله تعالی فرجه الشریف بود،

 امام باقر علیه السلام فرمود: اسم او اسم من است، عرض کردم آیا همچون رفتار محمد صلی الله علیه و آله رفتار می کند؟ فرمود: هرگز هرگز ای زراه رفتار او را پیش نمی گیرد، عرض کردم: فدایت شوم برای چه؟ امام باقر علیه السلام فرمود: همانا رسول خدا صلی الله علیه و آله در امت خود چنان رفتار می کرد که توام با بخشش بود مردم را عفو و مرهون منت خود می ساخت. و دلهای مردم را به خود جذب می نمود یعنی با مهر رفتار می کرد ولی رفتار قیام کننده عجل الله تعالی فرجه الشریف با خشونت و جدیت است، زیرا در کتابی که به همراه دارد مأمور شده است که با جدیت رفتار کند و از کسی توبه نپذیرد، وای بر کسی که با او دشمنی کند و به ستیز برخیزد.(بصائر الدرجات، جز سوم ص 155، تجلی موعود، محمد علی رشتچیان، چاپ اول 1389 ، انتشارات ایران قلم ح 13).

 معلی بن خنیس از آن امام صادق علیه السلام پرسید: آیا وقتی امام قیام کننده قیام نمود بر خلاف روش علی علیه السلام رفتار خواهد کرد؟

امام صادق علیه السلام فرمود: آری بدان جهت که علی علیه السلام با منت گذاشتن و دست برداشتن (از مردم و مخالفین) رفتار می نمود برای اینکه می دانست پس از او پیروانش به زودی مغلوب دشمنان خواهند شد و اینکه قیام کننده چون قیام کند در میان ایشان با شمشیر و اسیر ساختن رفتار خواهد کرد زیرا او می داند که شیعه او پس از او هرگز مغلوب دشمنان نمی شوند.(تجلی موعود، محمد علی رشتچیان، چاپ اول 1389، انتشارات ایران قلم).

جابر ابن عبدالله انصاری می گوید: مردی بر امام باقر علیه السلام وارد شد و به او گفت: خداوند تو را سلامت بدارد، این پانصد درهم را از من بستان که زکات مال من است.

 امام باقر علیه السلام فرمودند: خودت آنرا نگه دار و به همسایگانت که مسلمان اند و برادران مؤمنت که نیازمند هستند بده، سپس فرمود: هنگامی که قیام کننده اهل بیت قیام کرد، به طور مساوی تقسیم می کند و در میان رعیت با دادگری رفتار می کند، پس هر که از او طاعت کند فرمان خدا را برده است و هر که از او نافرمانی کند خدا را نافرمانی نموده است.و مهدی برای این مهدی نامیده شده که به امری پنهان هدایت می کند و تورات و سایر کتب آسمانی خدای عزوجل از غاری در انطاکیه بیرون می آورد و در میان اهل تورات (یهود) با تورات و میان اهل انجیل با انجیل و بین اهل زبور با زبور و میان مسلمانان با قرآن حکم می کند و اموال از داخل و خارج زمین نزد او گرد آمده و انباشته می شود، پس به مردم می گوید بیایید بگیرید این چیزی است که به خاطر آن خویشاوندی را بریدید و به خاطر آن خونهای ناحق ریختید و برایش آنچه را خداوند تحریم نموده بود مرتکب شدید پس به آنان ثروتی می بخشد که هیچ کس پیش از او این مقدار نبخشیده بود و زمین را از دادگری و برابری و نور پر می کند همانگونه که از ستمکاری و تعدی و شر پر شده است.(تجلی موعود محمد علی رشتچیان چاپ اول 1389، انتشارات ایران قلم).

" الذین ان مکناهم فی الارض اقاموا الصلاه و اتو الزکات و امروا بالمعروف و نهو عن المنکر و لله عاقبه الامور "

آنها کسانی هستند که اگر در روی زمین به آنها اقتدار و تمکین دهیم، نماز به پا می دارند، به مستحقان زکات می دهند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند و عاقبت کارها به دست خداست. حج آیه41

امام باقر علیه السلام فرمودند: خداوند او و یارانش را به مشرق و مغرب زمین مسلط می سازد، دین خدا را ظاهر می سازد و به وسیله او بدعتها را نابود می سازد و می میراند همچنانکه بیخردان حق را می رانده بودند، تا آنجا که ( در حکومت آن حضرت) اثری از ظلم و ستم دیده نمی شود نماز را به پا می دارند و سرانجام امور برای خداست و به او بازگشت می کند.( تجلی موعود محمد علی رشتچیان چاپ اول 1389 انتشارات ایران قلم ص 444- 480).

امام باقر علیه السلام فرمودند: در آنگاه وارد مدینه می شود، قریش از آنها نهان می گردند، این گفته علی بن ابیطالب درباره آنهاست: به خدا سوگند قریش دوست دارند که کاش من هر چند به اندازه زمان کشتن ماده شتری، نزد آنان بودم در برابر کل دارایی آنها و آنچه راکه خورشید بر آن می تابد، پس امام اقدامی انجام می دهد و حادثه ای به وجود می آورد، چون حادثه پدید آمد قریش می گوید: ما را نزد این طاغی ببرید، سوگند به خدا اگر او محمدی و علوی و فاطمی بود دست به این عمل نمی زد، آن گاه خداوند قریشیان را تسلیم حضرت مهدی علیه السلام می گرداند و حضرت قاتلان را به هلاکت رسانده و همه وابستگان به آنها را به اسارت می گیرد ، سپس حرکت نموده تا در شقره (منطقه ای است در حجاز سمت ایران و عراق ) فرود می آید، در آنجا به وی خبر می رسد که نماینده او را کشته اند به سوی آنها باز می گردد و آن چنان کشتاری راه می اندازد که کشتار حره پیش آنها ناچیز است... آنگاه رفته و مردم را به کتاب خدا و سنت پیامبرش دعوت می کند..(بحارالانوار ج 52 ص 342 از تفسیر عیاشی برگرفته از کتاب عصر ظهور)

در مورد تابوت سکینه می توان گفت که یکی از اسرار الهی است و درباره آن گفته اند که آن را به شهری بفرستد تمام شهر را طعمه حریق می سازد به هر طرف آن را ارسال کنند آن کشور را از صفحه تاریخ بر می دارد درست همچون بمبهای اتمی و هیدروژنی و نیتروژنی امروز و قوی تر از آنها و بدین سان خداوند حجت خود را با عصای موسی و تابوت سکینه مجهز ساخته که دیگر تسلیحات قرن حاضر در برابر آنها از هر واکنشی ناتوان است.(روزگار رهایی ج 1 ص 520)

امام باقر علیه السلام فرمودند: قیام کننده به امر تازه و کتاب تازه و حکم تازه که بر عرب سخت و شدید است قیام می کند. شانش کشتن خلایق باشمشیر است و در کارهای بزرگ هیچ کس را در جای خود نایب نمی گذارد بلکه خودش به آنها مباشر می شود و ملامت ملامت کنندگان او را از اجرای احکام الهی باز نمی دارد.( غیبت نعمانی ص 233، باب 13 ح19).
 
 

آرشیو مطالب
Skip Navigation Links

دلنوشته ها
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد

تصاویر سایت
 این بخش در حال
به روزرسانی می باشد